Ett steg mot en grönare framtid

Apetit, ett finskt livsmedelsföretag med fokus på växtbaserade produkter, är även Finlands största producent av utomhusodlade grönsaker. Företaget är välkänt genom deras sortiment av frysta grönsaksprodukter, växtbaserade och fiskbaserade biffar, frysta soppor, pizzor samt inhemskt framställd rapsolja.



– Vi skapar välbefinnande genom att erbjuda matlösningar som är både goda och gör vardagen enklare. Vårt engagemang för kunder, miljön och våra medmänniskor syns i allt vi gör", säger Miika Kemilä, kommunikations- och hållbarhetschef på Apetit Oyj.


Ett av Apetits strategiska fokusområden är en ansvarsfull värdekedja där de satsar på inhemska växtbaserade matlösningar och utökar sortimentet med lokalt fångad fisk inklusive användandet av hållbara och genomtänkta förpackningslösningar.

Henna Lehtinen, förpackningsspecialist på Apetit berättar att företaget successivt ökad användningen av PEFC sedan 20203.

Förpackningar som en del av företagets hållbarhetsstrategi

Förpackningar spelar en viktig roll i produktens värdekedja och är den mest synliga delen av produkten i mötet med konsumenten. Förpackningen ger också en möjlighet att på ett tydligt sätt informera konsumenten om hållbarhet, exempelvis genom olika märkningar.


– Målen för produkterna och förpackningarna är fastställda i vårt hållbarhetsplan. Apetit siktar på att helt övergå till återvinningsbara förpackningsmaterial senast 2025. Förra året var 70% av våra förpackningsmaterial i detaljhandeln återvinningsbara. Vi letar ständigt efter sätt att förbättra förpackningarnas hållbarhet utan att kompromissa med funktionaliteten, säger Henna Lehtinen, förpackningsspecialist på Apetit.


Ansvarsfullt framtagna material blir allt mer centrala, och idag är det en självklarhet att de ska vara så miljövänliga som möjligt. Därför har Apetit infört PEFC-certifierad kartong i flera av sina produkter. Kartongen är både återvinningsbar och förnybar, och PEFC-certifieringen garanterar att den härstammar från hållbart skötta skogar. Certifieringen säkerställer också att materialet har ett ansvarsfullt ursprung och att hela produktionskedjan kan spåras.


– Att använda PEFC-certifierat material är ett naturligt steg i utvecklingen av våra kartongförpackningar – och själva förändringen var enkel. När vi väl försäkrat oss om att vår leverantör kunde tillhandahålla PEFC-certifierad kartong, behövdes bara några designjusteringar. Sedan kunde vi snabbt gå vidare eftersom PEFC-certifierat material är så lättillgängligt, berättar Henna Lehtinen.

Förpackningar som underlättar konsumenternas köpbeslut

Förpackningar kan hjälpa konsumenter att fatta rätt beslut vid frysdisken. Henna Lehtinen förklarar vad man bör tänka på i designprocessen:

– För livsmedel är förpackningen avgörande för att bevara matens kvalitet och förlänga hållbarheten, vilket också minskar matsvinnet. Förpackningen måste också vara återvinningsbar efter användning. Med detta i åtanke strävar vi alltid efter att välja den mest lämpliga och miljövänliga förpackningslösningen, säger Henna och fortsätter:

– Förpackningen måste vara tydlig och enkel att använda. Information som ingredienser, ursprungsland och märkningar ska vara lätt att hitta. Den ska dessutom vara lätt att öppna och smidig att förvara i frysen hemma. För frysta produkter är det extra viktigt att produktens namn och innehåll framgår klart och tydligt, eftersom konsumenterna ofta fattar snabba beslut.

Ökad användning av återvinningsbara material

Etiketterna på förpackningarna har också förbättrats, särskilt när det gäller tydliga återvinningsinstruktioner.


– Från och med september 2023 har vi successivt börjat använda PEFC-certifierad kartong, Det började med några av våra måltidslådor och senare med andra produkter förpackade i kartong. I början av 2023 bytte vi dessutom förpackningsplasten för våra frysta potatisprodukter till återvinningsbart material. Apetits användning av återvinningsbara förpackningsmaterial har därmed ökat med cirka 22 000 kilo per år, berättar Lehtinen.

Apetit fortsätter sitt arbete med att öka andelen återvinningsbara material och söker ständigt efter de bästa lösningarna för att optimera förpackningarna, till exempel genom att minska onödig luft och anpassa storleken.

Steg för steg mot mer hållbara produkter

Förändringarna genomförs kategori för kategori, vilket gör det möjligt att lösa eventuella utmaningar vartefter.

– När vi byter material granskar vi hela förpackningen för att se om den kan förbättras ytterligare eller om storleken kan optimeras. På så sätt undviker vi att slösa resurser och material och kan samtidigt samordna förändringarna med designuppdateringar, avslutar Lehtinen.